Bila kita menyebut tentang Alaf21, ramai yang akan membayangkan novel-novel keluaran Alaf21 yang bermutu dan berkualiti. Penggunaan gaya bahasa yang santai dan mudah faham membuatkan novel-novel mereka antara yang digemari oleh pelbagai peringkat umur dan lapisan masyarakat. Malah, bukan sahaja ianya terkenal dikalangan pembaca Melayu, bahkan juga dikalangan bangsa-bangsa asing.

Namun, saya juga pasti ramai yang sudah mengetahui bahawa Alaf21 tidak hanya tertumpu pada novel-novel dari penulis-penulis yang berkaliber sahaja. Selain dari koleksi novel yang sentiasa menjadi habuan dan penantian para pembaca, banyak lagi buku-buku ilmiah yang turut dipaparkan. Buku-buku motivasi, agama, resepi, fesyen, dan berbagai lagi.

Antara yang suka saya kumpul adalah buku-buku motivasi dan resepi yang pelbagai. Rata-rata ramai diantara kita disini senang memperkatakan tentang keseronokan membaca novel itu dan ini. Berkongsi pendapat tentang pelbagai cerita yang dikaryakan. Kali ini, saya ingin bercakap tentang buku yang mengenyangkan perut! Ya, buku-buku resipi yang turut menjadi koleksi peribadi saya, penerbitan Alaf21.

Kadangkala, sebagai ketua chef di rumah, kita buntu dengan masakan yang mahu dihidangkan untuk keluarga. Adakala pula, pening memikirkan jamuan apa yang akan dihidangkan untuk tetamu yang bakal berkunjung.


Sekali sekala juga, kita mahu menjamu keluarga dengan sesuatu yang istimewa pada masa-masa tertentu, seperti sambutan hari ibu/bapa misalnya. Anak-anak pastinya sukakan sesuatu kelainan yang menarik perhatian mereka semasa dimeja makan. Apatah lagi bila hidangan pencuci mulut nampak begitu menyelerakan dengan salutan coklat! Tidak perlu ke restoran makanan segera atau ke kedai kek setiap kali mahu menjamu selera anak-anak.

Dimasa inilah saya akan buka buku ajaib ini untuk dibelek-belek. Mengapa saya katakan ianya ajaib? Mana tidaknya, daripada tidak punya idea, dapat sudah. Pening yang bertandang memikir-mikir pun, boleh hilang serta merta. Malah timbul pula senyuman kelegaan.


Bila sudah dijadikan hidangan pula, senyuman lebar pula menghiasi wajah tatkala kata-kata positif dari hakim-hakim penjamu selera mendarat di cuping telinga. Sudah tentu sajian pencuci mulut yang mampu meliurkan merupakan satu bonus untuk mereka.Ya, tiada yang lebih menggembirakan saya apabila dapat menjamu orang-orang yang di sayangi dan para tetamu yang dihormati dengan jamuan yang sedap dan enak!

Bukan itu sahaja, bahkan, belum sekali resipi yang telah saya cuba mengecewakan tekak dan perut kami sekeluarga. Belum pernah kek atau biskut mahupun kuih muih yang dibuat terbantut atau terkeras, dan tidak sesekali lembik! Catuan yang diberikan tepat dan memuaskan! Sudah tentu ianya menggembirakan saya kerana tidak membazir wang dan tenaga! Sekurang-kurangnya, koleksi buku resepi tidak saya jadikan tetamu terhormat didalam almari buku.

Bukan itu sahaja, pelbagai resipi juga boleh dijadikan sebagai hantaran untuk bakal tunang/isteri/suami tersayang. Boleh juga dijadikan hidangan untuk menjamu pengantin. Tidak perlu nak pening-pening lalat fikirkan resepi, selak saja helaian resepi-resepi yang ada satu-persatu. Pasti lenyap sakit kepala! Bukan dapat resepi sahaja, malah siap dengan idea dekorasi sekali! Cukup cantik dan sesuai dijadikan hidangan istimewa. Yang paling penting...sedap dan enak untuk dinikmati.

Untuk anda sekelian, tidak kira sama ada anda seorang suri rumah, suami, anak dara, orang bujang, atau sesiapa sahaja, saya ingin berkongsi salah satu resepi yang paling "yummy" pernah dinikmati....

Ketam Masak Padang


Bahan-bahan:

4 ekor ketam – dibelah dua jika besar
400 ml santan
100 ml minyak
3 helai daun limau purut
2 keping asam gelugur
1 sudu teh serbuk kunyit
Garam dan gula pasir secukup rasa


Bahan A (dikisar)

15 tangkai cili kering
3 batang serai
3 sm lengkuas
2 sm halia
3 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah

Cara membuatnya:

1. Panaskan minyak, tumis bahan A hingga berbau.
2. Masukkan serbuk kunyit, asam gelugur, daun limau,
santan, gula pasir dan garam. Kacau sekali sekala hingga mendidih.
3. Bubuh ketam, gaul hingga sebati dan tutup kuali sebentar.
4. Bila ketam masak, tutupkan api.


Cubalah....saya pasti anda tidak akan kecewa.

Resipi ini boleh didapati dari buku ,

Variasi Masakan Selatan oleh Puan Norzailina Nordin.

Salmah

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati