Dedikasi puisi untuk Ramlee Awang Murshid

Andai itu yang kau pilih

Andai itu yang kau pilih
Aku rela melepas kasih
Aku rela menjadi musafir
Meniti hari yang tak pasti
Namun kalamNYA…
Tersemat di sanubari

Andai alam ini ingin kau miliki
Ambillah…
Aku rela…
Dari menjamah hanyir
Dari berpesta nista
Dari mengecap nikmat sementara

Andai ini tersurat
Andai ini tertasdik sudah
Jemari ini penghubung kata
Minda ini penyata hati
Ilham ini penggerak rasa
Aku rela..
Aku pasrah…
Malah aku bersyukur
Kerana…
Bisa mengubah bahasa
Dengan ceritera yang kau ingini
Yang mampu kau hayati.

Satu saja inginku…
Bukan saja harapanku
Kita sama-sama berjihad
Menyebar kalamNYA
Walau hanya sebutir ayat….












Dedikasi Puisi untuk Sharifah Abu Salem.

Sebutir bintang


Bagai indah di malam hari
Bagai mentari menerbit pelangi
Bagai bulan jatuh ke riba
Bagai mimpi di alam nyata...

Hadir di sini
Umpama menjejak cinta dan sayang
Yang tertinggal yang dilupakan
Yang manis dalam kenangan
Mengetus manggis dan rambutan
Menikmati pulasan nan segar
Hingar bingar
Seperti anak-anak riang
Bercanda berseloka melepas lelah
Menghilang resah yang mampir
Itulah persahabatan yang terjalin.

Tuan rumah bersantai girang
Melayan tamu dewasa yang bertandang
Senyum manis tak pernah lekang
Berderai tawa senang
Berdedai di bawah pohon merendang
Bertempiaran kerengga menghilang
Camar sudah mula pulang
Namun kaki masih menyilang

Aduhai sayang
Andai waktu tidak cemburu
Tetap akan kita buru
Saat bertemu saat berpisah
Bertemu bahu berjabat salam
Memenuhi impian dan hasrat
Menikmati manisnya pertemuan.

Teratak oren bagai melambai
Termimpi terigau
Terasa ingin kembali
Terpesona cantiknya bahasa indahnya budi
Tunggulah..pasti akan kami jejaki kembali..


Nukilan
Ina

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati