Pada hari Selasa, 6 hb Nov 2007, badan saya masih lagi tak berapa sihat. Demam baru nak kebah kata orang . Tapi , hari ini adalah hari yang ditunggu-tunggu untuk saya mengambil peluang berjumpa dengan semua kakitangan Alaf21, Karangkraf dan juga novelis-novelis. Keranamu Novelis yang di kasihi ,maka badan yang tak larat ni…di larat-laratkan jugak la .

Sesampai sahaja di Premis Alaf21, kelihatan dari jauh abg long dengan baju melayunya dan rambut ala-ala Mawi gitu .Kontrol hensemlah pulak . Kelihatan juga sebelah abg long novelis yang diminati ramai iaitu saudara Ramlee Awang Murshid dan juga rakan beliau iaitu saudara Brownie yang berasal dari Kuching , Sarawak .



(Antara novelis yang hadir , Lily Haslina Nasir, Aleya Aneesa, Aida Adriani, Lily Suriani, Shanika Latisha serta (yang duduk ) Laila Kamilia dan Norzailina Nordin )

Kedatangan kami di sambut mesra oleh staff Alaf21 bersama senyum simpul, nampak molek sesangat berbaju kurung. Terserlah kemeriahan hari raya gitu. Turut menyambut kedatangan kami tak lain tak bukan siapa lagi kalau bukan En. Norden selaku Pengurus Besar Alaf21.

Kami bersalam-salaman dan terus saja di jemput untuk mengambil segala juadah yang telah terhidang . Menjeling seketika kearah abg long dan Mersik , pinggan abg long boleh tahan penuhnya . Mersik lak ambil nasi sikit, konon nak diet la tu. Juadah sedap2 belaka , bermacam2 lak masakan .Tapi itulah , tekak nie tak berapa sihat lagi tak berani nak makan yang berminyak-minyak .

( Novelis lain seperti Anis Ayuni, Meen Zulaikha, Sharifah Abu Salem, Aisya Sofea serta Durra Fatiha juga turut hadir memeriahkan suasana )

Bila juadah dah ada di tangan ,kami semua berjalan menuju ke meja hujung sekali .Tak sangka pulak rupanya saudara Ramlee kita join jugak semeja, ini yang rancak bersembang tu. Dalam pada sambil makan tu sempat jugak saya bertanya-tanya pada saudara Ramlee kita kiranya sudi meluangkan waktu yang ada pada kelab kiranya kelab ada menganjurkan Bengkel Penulisan.Insyaallah program yang di rancang untuk tahun depan. Nampaknya beliau cukup berminat dan sedia memberi sokongan padu kepada kelab kiranya kelab mengadakan sebarang apa jua program .

Beliau nampak nya tiada masalah namun terpaksa diberitahu lebih awal kerana kesibukan kerja yang ada.Saya juga tak melepaskan peluang juga untuk bertanya macam-macam soalan, terutamanya mengenai novel terbaru beliau . Menurut saudara Ramlee selewat2nya bulan Dec nanti. Lagipun hari tu ada sedikit pembetulan dari segi plotnya yang terpaksa di rombak semula oleh beliau . Tak sabar nak beli ni…pasti meletup lagi novel ni.

( Turut hadir, Rose Harissa, Samsiah Noor, Bonda Ilyani Mysara, Ramlee Awang Murshid dan (gambar bawah) Liza Zahira )

Perbualan terhenti bila saudara Ramlee meminta izin untuk menunaikan solat,sementara itu saya mengambil lagi kesempatan yang ada untuk berkenalan dengan lebih rapat lagi dengan sahabat En.Ramlee kita iaitu saudara Brownie.Beliau bekerja di RTM gitu. Sembang punya sembang rupanya beliaulah yang menerbitkan rancangan Fitrah Kasih yang di kelolakan oleh saudari Ogy Ahmad Daud dan Dato’ Fadhilah Kamsan .

Sesekali ada juga saya mengikuti rancangan tersebut dan ada ketikanya tersentuh juga hati kita yang melihatnya . Beliau juga ada bertanyakan pendapat saya tentang rancangan tersebut ,Bagi saya itulah satu-satunya rancangan yang telah berjaya menemukan dan menyatukan setiap ikatan yang telah terpisah dan terlerai di antara anak dan ayah , ibu dan anak serta menyatukan kembali setiapa keluarga yang terpisah dan memberi kesempatan kepada yang masih ada untuk menatap wajah-wajah yang telah lama hilang dari pandangan .Namun begitu ada juga dugaan yang terpaksa beliau tempuhi kata beliau,contohnya baru2 ini, beliau cuba menemukan semula seorang anak yang berada di perak dan seorang ayah yang telah di temui berada di sabah .Namun bila pihak RTM telah bersusah payah pergi kesana untuk menjemput bapa budak itu ternyata begini jawabnya dari seorang bapa, “Tak payahlah pihak RTM nak susah-susahkan diri,nanti bila umur pak cik dah 55 tahun nanti,pakcik rasa nak jumpa dia pak cik carilah” begitu mudah kata-kata yang terkeluar dari mulut seorang bapa.

Tidak ada perasaan kasih dan rindukah seorang bapa itu pada seorang anak yang telah di tinggal berbelas-belas tahun.Dan bagaimana pengharapan untuk seorang anak yang bertahun mencari bapa kandungnya selama ini . “Inikah erti kehidupan manusia sekarang dan inikah lumrah kehidupan yang harus setiap insan itu terima?” Hatiku berbisik sendiri.

(Gambar kanan : Abang Long dan Sri Diah )

Dalam pada bersembang-sembang tu , mata saya liar mencari-cari di mana kelibat Bonda , dari tadi tak juga kelihatan .Hari dah semakin petang .Dari jauh kelihatan Kak Pah (Sharifah Abu Salem) sedang berbual mesra dengan saudara Mersik .Saya bangun berlalu tatkala itu saya tinggal sendirian, saya menghampiri kak Pah.Setelah mengucapkan salam dan bersalam bersama suami dan anak-anaknya, saya bertanya sedikit perihal kesihatan dan musim buah2an di tempat kak Pah, kak Pah mempelawa kami semua datang bertandang kerumahnya, tak kiralah musim buah ke tidak .

Saya sempat juga bertanya lagi pada kak Pah, “ Apakah novel seterusnya selepas Biar Rindu Berlalu.” Bagi saya Kak Pah mempunyai sentuhan tersendiri dalam menghasilkan setiap karya beliau ,setiap jalan cerita dan setiap watak yang terlahir mempunyai kehalusan yang terlindung dari keperibadian dalam diri kak Pah sendiri .

Kerna itu, bagi diri saya sendiri ,saya tidak pernah jemu-jemu berulang-ulang kali membaca setiap novel beliau .Saya sentiasa berdoa dan berharap agar beliau di kurniakan dengan ilham-ilham untuk terus berkarya hingga ke akhirnya.


( Gambar kanan : Zaifulnizam , wakil dari Geng Jurnal )
Waktu begitu sering mencumbui waktu-waktu begini , kak Pah pun mula nak mengorak langkah untuk pulang . Kebetulan pula Bonda pun tiba .Sabar menunggu hingga Bonda habis makan dan saya mengambil sedikit ruang untuk berbicara dengan Bonda .

Terlebih dahulu yang pastinya dapatkan tandatangannya dulu, barulah saya bertanyakan tentang novel terbaru beliau iaitu “ Ku Seru Namamu” Beliau berharap agar setiap pembaca dan penggemar novel-novel beliau kali ini benar-benar dapat menghayati setiap nama dan watak serta jalan cerita yang ingin di sampaikan dengan lebih mendalam. Ada maksud yang tersirat katanya .

Di kesempatan itu juga saya cuba memberi pandangan pada Bonda agar dia dapat menghasilkan sebuah novel yang mengisarkan tentang kehidupan seorang anak luar nikah iaitu anak yang terhasil dari perlakuan sumbang mahram. Lebih-lebih lagi dalam pergolakan kehidupan anak-anak remaja masa kini .

Bila saya ceritakan jalan ceritanya sedikit sebanyak .rupanya apa yang terlafaz itu ada terkandung dalam manuskrip yang baru saja Bonda serahkan kepada saudari Awien iaitu editor Alaf21. Masa terus mencumbui dan memaksa aku tidak boleh lagi berlama-lama di situ, memandangkan abg long pun ingin berangkat pulang .

Dalam pada tak sihat hari tu , saya berasa sedikit puas kerana dapat bertemu dan beramah mesra dengan novelis-novelis Alaf21.

Namun terselit juga kecewa di hati bila seorang lagi penulis kesukaan saya iaitu saudari Bikash Nur Idris tidak kelihatan . Ah! mungkin akan ketemu di lain masa agaknya.














Budi

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati