KLASIKNYA KUSERU NAMAMU

Hai..bersua kembali. Kali ini anda akan saya hidangkan dengan sebuah novel yang indah bahasanya, yang kaya budinya, yang dalam ilmunya. Tersirat duka dalam suka. Amanah yang di sua mengikat diri hingga melara. Namun kekuatan jiwa dan semangat yang jitu, segala ulah dapat dirungkai.

Sekiranya anda ingin memiliki sebuah novel klasik, bacalah novel ini, iaitu ‘KUSERU NAMAMU’ karya Ilani Mysara. Saya bagai ternampak-nampak, terbelek-belek, terpanggil-panggil akan buku hikayat yang pernah saya ulangi berkali-kali sewaktu kecil separti Hikayat Merong Mahawangsa, Hikayat Hang Tuah, Hikayat Malim Demang dan beberapa lagi yang sudah saya lupa tajuknya. Bagai teringat-ingat ceritera Puteri Begawan Solo atau Puteri Saadong. Ianya seperti kembali sewaktu saya menghayati novel ini.

Novel ini mengisahkan seorang puteri jelita yang terpaksa mengorban remaja demi keamanan keturunan sejagat. Dia sanggup melakukan apa saja walau tergadai nyawa demi mematahkan sumpahan Puteri Dewi Long Sri Wali turun temurun. Berbagai kekejaman dan sumpahan ke atas keturunannya yang mengakibatkan kematian yang bukan sedikit. Jiwanya tersentuh bila kekanda Dewi Sri Wali sendiri mati akibat melanggar sumpah agar tidak berkawin dengan keturunan orang yang paling di bencinya. Kematian kekandanya, Dewi Gemala Suria yang menyayat hati menyebabkan Dewi Sri Wali berikrar mencari kunci pematah sumpah.

Kesusahan demi kepayahan terpaksa ditempuhi. Ujian getir dan hebat di harungi demi merungkai sumpah trajedi.

‘Tujuh rambut keemasan di ubunnya (Puteri Dewi Long Sri Wali) perlu dicabut. Setiap satunya ternyata satu ujian satu sumpah. Sesungguhnya ia benar-benar menguji sejauh mana cucunda bertindak menghapuskannya.’

Itulah ungkapan Moyang Umo bagi menghapus sumpahan kejam tersebut.

Berbagai rintangan dan ujian yang bukan sedikit dihadapinya namun dia berjaya mengharunginya dengan semangat waja dan kental. Cinta yang baru berputik kecundang bila kekasih hati maut kerana perintah ayahanda kekasihnya sendiri, Tengku Bashir. Malah demi kesetiaan pada Tengku Beraim yang menyelamatkan maruah dari nafsu serakah ayahanda sendiri, kedua-dua adiknya sanggup mati bersama kekandanya dengan meminum racun pemberian ayahanda mereka kepada Tengku Beraim. Cinta yang tidak menyebelahi Dewi Sri Wali dan Tengku Beraim diakhiri dengan trajis amat memilukan hatinya. Di depan mata Dewi Sri melihat sendiri kesakitan kekasihnya menghadapi siksaan atas perintah Tengku Beraim.

Ada waktu Dewi Sri bagai kehilangan nyawa kerana kesakitan dan penderitaan yang ditempuhnya. Namun keampuhan semangatnya, menjadi kekuatan menentang kezaliman. Azamnya, selagai nyawa dipasak badan, selagi itulah hatinya bersumpah.

Keakraban Dewi Sri dan ayahanda bertujuh iaitu Moyang Umo, Tok Nisan Rumput, Tok Nisan Batu, Tok Cawang, Tok Sang Selidi, Puteri Mayang Mengurai dan Panglima Pusat Tasik Pauh Janggi begitu kuat dan kukuh. Masing-masing saling membantu dengan keiklasan. Sayangnya mereka pada Dewi Sri tidak bertepi. Tiap masalah mereka dibantu dan dihalusi oleh Dewi Sri dengan baik sekali.

Dewi Sri melerai kekusutan seorang gadis yang terfitnah. Gadis bisu yang berperibadi tinggi dan mulia tercemar nama baik dan disiksa tanpa diberi peluang membela diri. Kesucian seorang gadis dipersenda akibat hasutan syaitan yang beraja dihati. Dituduh berzina dengan suami orang walau kisah sebenar diputarbelitkan. Pak Imam angkuh dengan ilmu di dada tanpa belas menjatuh hukuman. Isteri yang berhati kejam sewenang-wenangnya mengaibkan suami sendiri di khalayak. Namun dengan kebijaksanaan Dewi Sri Wali, hijab terbuka. Namun segala penderitaan si gadis diakhiri dengan kematiannya. Itulah lumrah manusia, yang benar di kunci, yang songsang dipuji. Walau kebenaran mengundang maut, namun akhirnya kesedaran khalayak membuka hati yang tertutup dek pujukan iblis.

Saya amat tersentuh dengan gaya bahasa Ilyani Mysara mengolah tiap bait perkataan. Ianya sungguh indah dibaca sungguh mudah difahami. Melentur hati yang keras, melembut jiwa yang resah. Novel ini mengetengahkan kekuatan jiwa nan ampuh yang seharusnya dicontohi setiap insan. Apa guna kekayaan melimpah ruah jika ia bukan untuk kebajikan. Apa guna paras rupa yang rupawan jika ia kosong tak berpengetahuan

Jangan jadikan dendam penyudah sengketa. Iman dan sabar harus berjalan sama menghadapi tiap ujian. Pemerintah Pengkalan Larah yang bermusafir mencari kebenaran, adalah satu perjuangan yang tidak tersangkal. Kemenangan akhirnya berpihak pada kebenaran. Namun rajuk hati tiada berketurunan membuat Dewi Sri Wali membawa diri.

Ada sebab mengapa sumpah terlaksana. Ada rahsia mengapa Puteri Dewi Long Sri Wali begitu kejam hingga tergamak mencipta sumpahan. Cinta yang tidak kesampaian akibat sikap dengki saudara sendiri, mengakibat Puteri rupawan dan kekasihnya berpisah jasad namun dihati cinta tetap bersemarak. Siapa kekasih Puteri Dewi Long Seri Wali? Apa kaitan puteri dengan Dewi Sri hingga memaksa dia menderita sama melerai sumpahan?

Jiak anda ingi tahu, jangan lepaskan peluang memilikinya!

Novel ini mampu mengisi dahaga pada mereka yang ingin mencari kelainan isi dan cerita. Anda pasti berpuashati membaca novel ini. Tahniah buat bonda dan teruskan usaha menggali cerita yang penuh ilmu dan pengajaran. Novel yang sarat dengan ilmu dan cabaran, boleh membuka minda dan ketelusan.

Salam ukhuwah

ina

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati