Meninggalkan kedua ibubapa tersayang untuk sesuatu yang samar-samar indahnya di hadapan, adakah berbaloi dan akan menjadi kenyataan? Mengapa begitu mudah memberi kepercayaan kepada seseorang yang muncul kembali setelah lama melenyapkan diri?

Bagaimana pula dengan kedua ibubapa yang memerlukan kasihsayang anak-anak kala usia meningkat senja? Mengapa juga ada ibubapa yang tidak peka dengan minat dan kecenderungan anak-anak? Tidak dinafikan semua ibubapa mahukan yang terbaik untuk anak-anak dan dari anak-anak. Namun adakalanya mereka alpa akan perasaan anak itu sendiri. Bukankah lebih elok kiranya ibubapa dan anak sama-sama berkompromi demi kebahagiaan semua. Seringnya juga sebagai manusia, kita tidak peka dengan keadaan dan perasaan insan sekeliling. Moga kebahagiaan milik semua.

********************
‘Selamat tinggal bumi Malaysia….sambutlah kehadiranku wahai bumi Kiwi!’ Begitulah terujanya Hanisah Sophia demi mengejar cita-cita sehingga tega meninggalkan Hajah Kasmah dan Haji Basir. Apakah kesudahan cerita Hanisah Sophia? Berjayakah dia membawa pulang segulung ijazah seperti yang diharapkan? Siapa pula Benjamin di hati Hanisah Sophia sedangkan Nasmizan menjadi pilihan?

Satu lagi novel yang menarik untuk dibaca olahan Liza Zahira. Padat dengan konflik. Namun terdapat juga beberapa kesilapan penaipan. Moga penulis dan editor akan lebih berhati-hati semasa mengedit di masa akan datang.

Plot cerita menarik, tetapi tetap ada kekangan. Ada beberapa konflik yang tidak dihuraikan sepenuhnya dan cerita yang tergantung. Ini menimbulkan tanda tanya dan sedikit rasa tidak puashati setelah tamat pembacaan. Sebagai pembaca, boleh saja kita berandaian sendiri.
Sekiranya ada sessi ‘book talk’ bersama teman-teman, pastinya novel ini seronok untuk didebatkan! Saya dapat membayangkan pelbagai andaian dari perspektif yang berbeza-beza!

Olahan Liza Zahira ini juga banyak mengandungi nasihat dan moral dalam menempuh kehidupan sehari-hari. Antaranya, kekuatan Sophia menghadapi dugaan demi dugaan membuktikan walaupun anak manja ibu-ayah, tetapi dia mampu mengharungi setiap ujian dengan tabah dan sabar.
Namun tidak sesekali berdendam. Ketulusan Benjamin memberi penjelasan bahawasanya tidak semua lelaki bersikap ‘buaya darat’. Masih ramai lagi yang baik dan tulus. Hanya kita saja yang tidak mampu menyelami hati seseorang dengan mendalam begitu mudah. Mencari kepuasan dan peningkatan diri bermula dari diri sendiri dengan berusaha tanpa jemu. Matlamat hidup kita adalah hakmilik persendirian yang harus dikemudi oleh diri sendiri dan disokong oleh insan-insan tersayang.

Banyak lagi moral yang terkandung dalam cerita ini. Saya harap pembaca yang lain mendapat manfaat sebagaimana saya dan ibu setelah membacanya.

Membaca novel ini mengingatkan saya kepada banyak cerita-cerita masakini. Seperti CSI, Law and Order, Special Unit diantaranya. Syabas buat novelis Liza Zahira di atas kelahiran satu lagi novel! Setiap kali menonton lakonan Johnny Depp, Bahtera Kasih terlayar dalam ingatan!

Semoga terus berkarya!

Nalia

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati