Apa yang dirancangkan kini benar2 menjadi kenyataan. Ya!, lawatan ke Karangkraf minggu lepas sungguh meriah dan meninggalkan kenangan yang manis dalam hati setiap peserta.

Seawal pukul 8 pg lagi saya dan Abg Long sudah terpacak di Stesen komuter Shah Alam bersama "prebet sapu" masing2 untuk mengambil sebahagian dari peserta. Dalam masa yg sama juga telefon bimbit abg long tak henti2 berdering, barangkali panggilan2 dari para peserta yang sudah sampai dahulu di Karangkraf.


Akhirnya tepat jam 9.00 pg, semua peserta sudah sampai dan dijamu terlebih dahulu dikafeteria. Walau hanya sekadar 15 orang keseluruhannya, namun kemeriahannya tetap juga terasa. Apatah lagi ini merupakan kunjungan yang pertama oleh kebanyakan peserta. Masing2 berasa sungguh teruja dan gembira kerana mereka disambut juga oleh novelis Sri Diah (sebagai wakil Karangkraf) dan juga Norzailina Nordin yg turut menyertai lawatan. Nampaknya acara minum pagi pun dah cukup meriah.

( Berdiri dari kiri : Zarina , Noor'Ain , Rozaanita, Wan Batini, Munawwirah, Li Hoon , Mardhiyah , Ija dan mersik . Duduk dari kiri : Nor farah Ain, Hamiza, Kak Lina , Kak Sri Diah dan Rosha )

Abg Long memulakan majlis dengan sepatah dua kata2 aluan selain mengucapkan ribuan terima kasih kepada mereka2 yang bersusah payah untuk datang. Juga sessi memperkenalkan diri masing2 pun bermula. Ada diantaranya nampak malu2. Tapi bila dah duduk berborak dengan Kak Sri Diah dan Kak Lina ( panggilan mesra Norzailina Nordin) dan juga sesama sendiri, maka riuh rendah bunyinya hingga terlupakan kumbang dua ekor yg berada disitu. Siapa lagi kalau bukan saya dan abg long.

Kalau tak cukup riuh, maka kedatangan Richie Rahman tidak lama kemudian sungguh menggamatkan suasana. Masing2 tak kering gusi mendengar beliau bercerita dan sesekali mengusik itu.

Selain dari itu, kehadiran Staff Alaf21 iaitu Ruby dan Molee juga turut melancarkan sessi atur acara pada hari itu. Namun begitu mereka harus beredar diatas urusan tertentu. Tepat jam 9.30, tibalah masa untuk lawatan. Di pintu masuk kami diberi penerangan tentang majalah2 yang diterbitkan olah karangkraf dan juga tempat2 yang akan dilawati.



Sejurus memasuki bangunan bahagian berita , En Anang Hashim mengambil alih menjadi jurupandu. Mula2 kami dibawa ke bahagian penulisan berita. Disitu terdapat ramai petugas ( yang dipanggil sebagai Creative Writer) sedang mengarang berita untuk majalah masing2. Selepas siap, berita2 tersebut akan disemak oleh Editor masing2 sebelum keproses seterusnya iaitu memasukkan gambar.

Bahagian Grafik pula hanya penuh dengan komputer yang bertujuan untuk mengedit gambar2 yang diambil sebelum dimuatkan kedalam majalah. Disini tugasnya agak mencabar kerana setiap wajah yang terpampang dimajalah harus kelihatan cantik dan berseri. Mana2 gambar yang kurang menyerlah akan diedit dan si touch-up seperti bahagian mata, warna kulit, hidung hatta gigi sekalipun. Ini memang menarik. Patutlah, setiap majalah yang dikeluarkan, gambar2nya begitu cantik sekali.

( En Hashim Anang , menerangkan tentang cara2 majalah dicetak . Gambar sebelah : Bahagian berita dan editorial )

Bahagian seterusnya adalah kawasan yang sedikit panas iaitu bahagian percetakan. Berpuluh2 mesin beroperasi 24 jam untuk mencetak, menjilid , memotong, menyusun dll, hingga siap sebuah majalah. Berbagai2 jenis majalah dicetak disini. Kami juga dibawa masuk kebilik kawalan untuk melihat proses penjagaan kualiti.

Bahagian percetakan ini bukan setakat mencetak majalan dan novel, malah borchure , flyers, iklan2 pun dicetak sama. Sungguh menakjubkan melihat proses ini. Mesin2 yang digunakan pun canggih2 belaka.

Setelah agak lama berpanasan , kami masuk semula kedalam melihat bahagian fotografi . Kelihatan seorang remaja sedang menggayakan satu sessi fotografi, mungkin untuk majalah remaja atau sekadar iklan. Lepas itu masing2 tak percaya bila diperlawa sama untuk bergambar beramai2 diatas pentas fotografi yang disinari oleh lampu yang terang berkilau. Rasa macam finalist dewa remaja pula. Abg long dan saya pun tak terkecuali cuma kami lebih mirip kepada model Maskulin gitu..

Hampir sejam setengah kami berlawatan didalam bangunan tersebut hinggakan tidak sedar sudah sampai ke penghujungnya. Setinggi2 penghargaan kami ucapkan kepada pihak Karangkraf khususnya En Anang Hashim kerana telah berbesar hati untuk membawa kami melawat kedalam.

Selain dari itu beliau juga berkongsi serba sedikit mengenai penubuhan Karangkraf serta peristiwa yang dapat membuatkan kami semua rasa bangga dan bersemangat untuk berjaya. Ibarat Karangkraf sendiri yang bermula dari sebuah bangunan kecil hingga mampu mempunyai bangunan sendiri serta mempunyai aset2 lain disekitar Shah Alam. Begitu juga dengan dedikasi yang ditunjukkan olah para pekerja disini. Dengan semangat berkumpulan dan strategi yang berkesan segala2 tidak mustahil untuk dicapai.

Terima kasih juga diucapkan atas Cenderahati ( berupa koleksi majalah2 ) yang diberikan. Ini sudah cukup untuk membuatkan kami rasa cukup gembira.

Sessi terakhir itu selesai dalam pukul 11.30pg, dan kebetulan pula hujan sudah mula merenyai diluar. Namun begitu kami harus segera bertolak ke Alaf 21.

Ada apa di Alaf 21 ? Haaa.. jangan kemana2 , nantikan cerita seterusnya.

Mersik

* Untuk pengetahuan semua, majalah2 yang sedang dicetak diwaktu itu penuh dengan gambar2 pernikahan Siti Nurhaliza dan Datuk K. Kelass ! gituu..hehehehe

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati