Sudah sekian lama menantikan kewujudannya. Sejak pertemuan di Pesta Buku Antarabangsa tempohari, aku sudah merisik perkhabaran akan perkara ini dan bila sahaja mendapat tahu apa yang ku nanti sudah tiba, aku tidak berlengah waktu. Mencari kelapangan dalam kesibukan yang memang membelenggu diri. Akhirnya Hijab Sang Pecinta menjadi milikku.


Saifudin a.k.a. Laksamana Sunan merentasi Tanah Sumatera untuk kembali ke Tanah Melayu semata-mata kerana gamitan rindu pada keluarga yang sudah lama ditinggalkan. Rontaan naluri agar dirinya segera pulang ke Punggor seakan tidak dapat ditahan-tahan. Namun tiap gerak yang diaturnya teriring bersama kejahatan yang seolah tidak mahu langsung bercerai apatah lagi membebaskan dirinya. Tiap hayunan langkahnya masih dibayangi ketidakpuasan hati Taghut latnatullah yang didatangkan melalui seorang Yu-nak yang melarikan diri dari hukuman dunia hingga mewujudkan kembali Manggala yang pernah tewas satu ketika dahulu. Ternyata makhluk terkutuk itu tidak pernah putusasa walaupun Laksamana Sunan dapat menumpaskan bajingan tunggangannya.

Taghut bersumpah Manggala akan kembali meski terpaksa menanti beribu tahun dengan syarat 100 perawan mesti dipersembahkan sebagai korban untuk tujuan tersebut. Bila manusia buta dan taksub pada kemewahan, diri mudah diperdaya, justeru iman yang senipis kulit bawang bisa melayang tanpa pertimbangan. Itulah yang terjadi pada Rajikin. Baka Manggala yang dicurinya mahu dihidupkan semula lantaran keinginan untuk hidup mewah menjadi impian. Haryani yang berjaya diculik menjadi pertaruhan sebagai korban bagai kerana terpedaya dengan hasutan syaitan. Bila hidup berpaksikan nafsu, dosa tidak lagi dihiraukan, yang bertunjang di jiwa hanyalah mengecapi kemewahan dengan cara maudah dan cepat. Itulah yagn ada di fikiran Rajikin. Permintaan baka Manggala harus ditunaikan dengan apa cara sekalipun. Haryani mesti dikorbankan segera. Laksamana Sunan yang terpaksa menghindarkan diri dari Negeri Melaka akhirnya bersembunyi di dalam sebuah gua. Menyelamatkan diri dan nyawa sendiri dari Sultan yang kurang waras mengeluarkan perintah supaya laksamana itu ditangkap agar dapat ditamatkan riwayatnya hanya kerana gagal memperolehi seorang wanita yang bukan dicipta dan ditakdirkan untuk di miliki. Ternyata nafsu dan keinginan mendahului segalanya hingga mampu membutakan mata terhadap segala yang telah dilakukan oleh laksamana itu dalam memerangi kejahatan makhluk terkutuk. Tika bersembunyi inilah satu keajaiban telah terjadi. Laksamana Sunan dibawa merentasi ke abad yang tidak langsung diketahuinya.

Hadir dalam peradaban yang nyata terlalu asing buat dirinya. Atas kehendak dari-Nya, Sunan dipertemukan dengan susur galur keturunannya hingga membawa dia kembali semula ke Acheh dalam missi menyelamatkan Haryani. Kembali bertemu Haryani yang pernah menzahirkan diri di zamannya dahulu. Sesungguhnya tiada yang mustahil dalam sebuah kehidupan andai 'DIA' mengkehendaki sesuatu itu berlaku. Dalam serba kecanggungan, Sunan masih betah cuba mencari penyesuaian meski dirinya ampuh dalam apungan kepelikan. Terlalu banyak yang terpaksa dilalui hinggakan pada satu tahap dia terpaksa berhadapan dengan tuduhan kononnya bersubahat dengan Ibnu Misad dalam menyebarkan ajaran sesat. Namun berkat sabar dan takwa yang ada di dalam diri, segala dugaan itu mampu dihadapinya hingga terbukti yang dia tidak bersalah untuk terus memikul tuduhan tersebut. Cinta tak pernah kenal usia, tidak juga kerana terpaksa malah mana mungkin lahir dari paksaan penuh kepuraan. Melihat Sunan di hadapan mata mengemburkan lagi rasa yang sememangnya sudah sekian lama bertapak di jiwa Haryani. Lantaran itu di ruang mana lagi Dani mampu menempatkan dirinya?? Dia tidak mampu menolak sebuah ketentuan. Cinta Haryani tak mungkin beralih pada dirinya.

Takdir yang tersurat sudah sedemikian. Pasti ada yang tersirat disebalik sebuah ketetapan. Maka pasrahlah ketiganya menerima. Cinta yang mekar dihati kedua insan berlainan peradaban itu akan disatukan agar halal untuk mereka membajai di taman kehidupan. Perancangan dari-Nya adalah sebaik-baiknya mengatasi perancangan makhluk bergelar insan. Percintaan yang tercipta di abad ke 15 bersatu di zaman peradaban penuh kecanggihan.

Namun apakah segalanya akan berakhir dengan bahagia? Dapatkah Haryani melayari bahtera cinta bersama arjuna hatinya?? Apakah Rajikin dapat mencapai segala hasrat dan impian bilamana korban yang dipinta oleh baka Manggala kini berada disamping Sunan? Mampukah Taghut merealisasikan sumpahannya untuk menghidupkan kembali Manggala bajingan tunggangannya itu dan bagaimana Dani merawat luka cinta yang tak kesampaian. Segala hijab akan tersingkap.. Semua persoalan akan terungkai bila bertemu kalam penamat. Segala yang tersirat dalam seribu yang tersurat akan berakhir...

Hijab Sang Pencinta merupakan pelengkap bagi segala persoalan yang dizahirkan sebelum ini. Bagaikan Puteri dan Cinta Sang Ratu. Menyingkap hijab takdir dalam redho dan keizinan-Nya. Menyedarkan kita sekelian bahawa di fana milik-Nya ini tiada yang bersifat mustahil meski adatika apa yang terjadi itu tak terjangkau dek akal insani yang sejengkal cuma. Itulah kekuasaan-Nya. Bila Dia mengkehendaki sesuatu terjadi, maka terjadilah ia...

Cara garapan Abang RAM sarat dengan segala pengajaran dan panduan yang boleh kita jadikan pedoman dengan hadirnya terjemahan surah-surah yang sesuai untuk kegunaan tertentu. Membawa kita berfikir dan menilai di mana paksi dan tunjang dalam meniti kehidupan. Mengingatkan insan bahawa makhluk terkutuk dan dilaknati tidak pernah berputusasa dalam misi menyesatkan kita yang leka dalam kealpaan. Seharusnya apa yang terjadi dalam garapan novel ini memberi iktibar dan peringatan untuk kita semua renung dan halusi dalam menongkah arus kehidupan. Kejahilan bisa membawa diri terjerumus dalam kebatilan. Iman dan amal harus digandingkan agar padu supaya dapat menjadi tunjang yang berpaksi kepada 'DIA' yang SATU...

Tahniah dan terima kasih abang RAM...

Ku melihat Ratu dalam Bagaikan Puteri
Terbelenggu dalam seribu kepalsuan yang memagari diri
Terpenjara jasad terkunci sanubari
Kebatilan dan kekufuran itu yang menyinari

Cinta Sang Ratu bertahta di hati
Atas kehendak-Nya hati kita dipatri
Nur dan keinsafan mula menyinari
Membasuh dosa yang pernah menodai
Sekeping hati Sang Ratu miliki

Hijab Sang Pencinta menyingkap segala cerita
Apa yang selama ini tak jelas di mata
Tiada yang mustahil bukan jua dusta
Ketentuan dalam izin-Nya itu yang nyata


Ikhlas
Pu3Chempakabiru.
Nota:
Carrie Kirana, seorang pengulas buku, juga sedang memperkatakan tentang buku ini diblognya , sila klik di sini.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati