Mengisahkan sepasang kekasih, Suraya dan Ezahar pernah berjanji untuk setia dan hidup semati dalam menjalinkan perhubungan cinta mereka. Janji yang dimeterai menyebabkan Suraya dan Ezahar terpisah selama dua tahun kerana Ezhar menyambung pelajaran ke luar negara. Selama dua tahun itu mencabar keutuhan cinta suci Suraya terhadap Ezahar.Hari demi hari dilalui oleh Suraya dengan pelbagai konflik melanda hidupnya.

Sebagai salah seorang anak yang lama terpisah dengan adik-beradiknya, Suraya berusaha menyesuaikan diri dalam keluarga barunya di mana kakaknya, Shakira tidak menyukainya kerana menganggap Sue itu bukan adik kandungnya berbanding dengan Sofi dan Shahril. Kerana Suraya sebelum ini dibesarkan oleh nenek mereka. Kebencian ditambah lagi bila cemburu Ira terhadap Sue kerana tunanganya, Adnan mula menganggumi ciri-ciri keperibadian Suraya sebagai wanita idamannya, cantik dan berbudi bahasa.

Untuk mengelakkan kecurigaan Shakira, Suraya menerima lamaran bertunang daripada kenalan ayahnya dengan seorang jejaka yang kacak dan kaya, Norman. Walau apa pun yang terjadi, di hati Suraya hanya ada Ezahar. Suraya telah berpakat dengan Norman untuk membuat lakonan dalam perhubungan pertunangan mereka. Selepas tempoh dua tahun, iaitu sekembalinya Ezahar ke sisi Suraya, pertunangan tersebut akan terlerai.

Demi menjaga maruah keluarga mereka harus menyembunyikan perasaan diri masing-masing dan berkorban kerana janji yang telah dimeterai. Suraya tidak mahu melukakan hati kedua orang tuanya yang begitu mengharap dapat bermenantukan Norman.Akhirnya, Ezahar kembali ke tanah air seperti yang ditagih oleh Suraya dan dinanti-nantikannya. Janji Suraya harus diperkemaskan lagi. Norman harus menerima perkhabaran bahawa pertunangan mereka hanyalah selama dua tahun. Pertunangan harus dilucutkan.

Bagaimana harus Suraya berdepan dengan ibu bapa kedua-dua belah pihak? Mampukah Suraya membuat keputusan yang terbaik bagi dirinya dan tidak mengecewakan salah seorang di antara mereka? Apakah yang bakal terjadi dengan Norman, seorang lelaki yang berjaya menemui cintanya dalam diri Suraya dan begitu mengasihi gadis tersebut? Walau terluka mana hati lelaki itu, dia sedar Suraya masih berpegang teguh pada janjinya. Apa tindakan Ezahar tentang kesetiaan Suraya itu sedangkan dirinya tak sehebat itu? Milik siapakah Suraya akhirnya?


KOMEN: Saya begitu tertarik hendak mengetahui endingnya bila helaian demi helaian diselak. Amat menarik, menekan perasaan perempuan dan perasaan berbaur romantis berjaya diserap dalam jiwa saya. Saya suka garapan Fatin Nabila. Tidak terlalu puitis, tetapi romantis. Bila watak Norman dikenakan sesuai dengan peribadinya dan juga watak ala-ala anak-anak manja yang garang iaitu Suraya amat berkesan.


Kepada mereka yang suka main-main dengan ikatan pertunangan, amat sesuai sekali mengambil iktibar dari jalan cerita ini. Bak kata orang, "Walau di mana kau berada, jika kau ditakdirkan untukku, jodoh akan ketemu jua". (**** - Best juga)

~ Rosha

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati