Jam 9.00, 27/1/2007 dari stesen Sentul aku bertolak ke Padang Jawa menaiki komuter. Perjalanan memakan masa selama satu jam lebih berapa minit disebabkan kelembapan komuter itu.

Aku yang sudah biasa memandu sendiri, terasa menyesal pula menaiki komuter. Lambat dan menyakitkan tulang belakang. Habis lenguh seluruh badan. Tapi, kerana novel aku sanggup berkorban segala-galanya. Semangat begitu teruja, sampai malam pun termimpi-mimpi teringatkan nak beli novel.

Tujuan pertama, hendak membeli novel Tiada Noktah Cinta- Emma Maizura. Memang dah lama keluar, tapi sebab novel ini kurang sedikit promosi, jadi tak terperasan kewujudannya. Ceritanya memang best bila terbaca dalam fragmen novel dalam majalah Media Hiburan. Khabarnya dekat area Sri Gombak, laris.

Memandangkan Alaf21 dah buat jualan, apa lagi jangan dilepaskan peluang keemasan ni. Borong, jangan tak borong! Sampai di sana, mersik sudah sedia menanti. Terima kasih buat mersik kerana sudi menjemput dan sekaligus menjadi supirku...hehehe. Jangan marah. Tiba di Alaf21, Abang Long telah sedia tercongak di sana. Dari jauh aku sudah terperasan Abg. long tu tengah memikat bunga mana pula kali ini.

Alamak...Kak.Lina lah (Norzailina Nordin). Seronok, dapat jumpa Kak.Lina. Kak Lina ini maintain orangnya. Senyum sentiasa tak lekang dari bibir. Macam-macam cerita yang kami kongsi bersama. Cerita tentang novel keluaran terbarunya, tentang promosi novel nya akan datang..dan mungkin dia akan membuat satu kejutan semasa Pesta Buku yang akan berlangsung tidak lama lagi. Syabas, Kak Lina. Kami sentiasa menyokongmu dari belakang.

Masa tengah berborak, mata asyik memandang buku atas rak. Banyaknya wanita dan lelaki dan juga kanak-kanak kecil berduyun-duyun tengah berbaris membayar dan mencari buku. Kanak-kanak itu mesti mengikut ibu bapanya. Yang lelaki pun ada juga yang memborong. Mesti beli untuk isteri tersayangkan? Masa terlalu pendek, tidak dapat berbual lama dengan Kak Lina kebetulan dia akan mengundur diri ke INTEKMA kerana terlibat dengan bengkel penulisan anjuran Alaf di mana beliau akan bercerita tentang pengalaman beliau dalam bidang penulisan. Jam, 11.40 pg, perbualan ditamatkan. Aku mengambil kesempatan membeli 7 buah buku novel yang sememangnya telah tersenarai dalam kepala otak aku. Buku yang paling cantik covernya, Cinta Sang Ratu. Tidak hairanlah kalau ianya cantik, sebab ratu lah katakan.

Setelah selesai membeli kami beredar untuk menjamu selera. Masa belum dapat buku, gelisah juga takut habis dalam stok. Nasib baik ada. Selepas itu masa untuk makan. Perut mula berkeroncong. Tadi bertahan dari lapar. Kami bertiga menuju ke Restoran Nasi Beriyani Gam di Nasi King, seksyen 9 bersebelahan dengan kedai printing Damya Hanna. Sempat juga Abg. Long call Damya bertanyakan di mana, rupanya Damya tengah berehat di rumah. Tak apalah, mungkin kedatangan kami hari itu tidak dirancang.

Selesai menjamu selera, masing masing kekenyangan. Mersik menghantar aku kembali ke stesyen komuter Shah Alam jam 1.10 tgh. Aku menaiki komuter untuk pulang ke Sentul. Dalam perjalanan pulang, sempat juga membaca sebuah novel. Keseronokan terasa apabila dapat membaca novel.

Lupa seketika masalah yang bertamu di benak fikiran.

Salam sayang,
Liza.
30 Januari 2007


These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati