( Pengunjung yang asyik membelek buku2 dirak dan juga buku yang diletakkan diluar bersebelahan kedai )

Hari sabtu lepas, 27 Jan 2007, merupakan hari terakhir jualan buku yang dianjurkan di Premis Alaf21. Sejak awal pagi, ramai pengunjung sudah mula beransur2 memenuhi kedai buku yang berada didalam bangunan untuk memiliki buku2 yang dihajatkan.

Saya, abg long dan Rosha sempat juga hadir kesana sekitar jam 10.30 pg, untuk melihat2 susana disamping turut membeli buku2 yang jauh lebih murah dari harga sebenar. Potongan 30% yang ditawarkan benar2 menterujakan. Banyak buku2 menjadi pilihan ramai termasuk yang baru2. Bila perasan beg plastik yang dibawa kedua2 diangkat dengan kedua belah tangan, barulah tersedar banyak sungguh buku yang dibeli. Tentu sibuk untuk menghabiskan membacanya dalam seminggu dua ini.

Antara yang terbaru ialah Triologi bulan ini yang membariskan novel2 Jika benar Cinta – Lynn Dayana, Erti Rindu ini – Zara Juita dan yang paling2 ditunggu akan kemunculannya iaitu Cinta Sang Ratu dari penulis thriller Ramlee Awang Murshid. Laris sungguh buku terbaru Ramlee Awang Murshid ini sehingga terpaksa ditambah beberapa kali diatas rak.


( Selain membeli buku, pengunjung juga diperlawa untuk mengisi borang soal selidik Alaf21 )


Disana, kami juga terserempak dengan Carrie Kirana yang terkenal menerusi Blog Novel cinta melayunya, yang sering review buku dan selalu dijadikan rujukan orang ramai setiap kali ingin mengetahui tetang prestasi serta kebagusan sesebuah buku. Beliau juga turut memborong buku, hingga nampak lenguh tangan nak membawa. Berbual pun seketika sahaja dengan abg long sebelum terpaksa meminta diri lebih awal kerana ada tugas yang menanti.

Dan tak lama lepas tuh, terserempak pula dengan seseorang yang paling tak asing lagi dikalangan kami.

" Alahaii Kak Norzailina Nordin, macam sudah berjanji2 pula kita ya... " sapa kami.. mengajuk dialog Haji Bakhil tatkala terserempak dengan Cikgu Murni dipantai..hik hik

Beliau datang seorang diri, kebetulan saja singgah kerana ada urusan. Namun sempat jugalah meluangkan masa untuk berbual2 dengan kami selain menceritkan tentang buku terbarunya yang membawa seribu satu macam debaran pada dirinya sendiri serta peminat2nya diluar sana. Yang pastinya dia berasa lega. Tapi tak boleh nak cerita lebih2. "Tunggu bila dah keluar.. ," pesan Kak Lina..

Selain dari itu, kesibukannya adalah seperti biasa. Kesana kemari memenuhi undangan, kadang2 ada shooting memasak. Beliau juga menulis diruangan masakan untuk Akhbar Kosmo ( setiap hari Jumaat) serta beberapa tawaran rutin yang biasa. Kalau boleh nak kurangkan aktiviti memasak katanya, nak lebih kan kepada menulis dan mencari2 bahan untuk manuskrip yang terbaru. Amboi! amboi!.. yg baru belum keluar, dah nak tulis yang lain pula.. sah2 kak Lina nih super prolifik gitu..

Setelah kak Lina mengundur diri, orang yang datang pula semakin ramai. Sambil berbual2 dengan Zura ( salah seorang staff), saya bertanya juga sama ada sambutan yang lepas2 begini juga. Dia berkata memang sejak dua hari lepas, memang tak menang tangan unit langganan untuk melayan. Rata2nya ramai adalah pengunjung wanita yang mencari buku2 masakan, jahitan, umum, agama dan tentunya novel.

Diluar sebelah kedai itu pula, diletakkan novel2 lama yang dijual murah serendah $5.00 sahaja. Ini sudah tentu menarik. Novel2 terawal dari Alaf21 bersama penulis2 yang tak kurang hebatnya banyak memenuhi ruang meja tersebut. Itu pun masih ramai peminatnya. Maklumlah, tak semua yang datang tu nak cari novel yang baru.

Disebelah petangnya pula, tak jauh beza. Pengunjung bersilih ganti. Datang dan pergi dengan senyumah terukir. Buku yang dicari sudah ditemui, buku yang tak dicari pun menarik hati. Ini yang dikatakan berat mata memandang, berat lagi tangan menggalas. Tapi tak ada hal.. beli mesti beli..


Saya juga sempat berbual2 dengan Roziana (staff pemasaran) dan bertanya akan kesibukan Alaf21 untuk menghadapi Pesta Buku 2007 nanti. Katanya, setelah tiap2 tahun "berperang" dengan pesta buku ini, tentu Alaf21 sudah jadi lebih bersedia. Cuma buat masa ini belum dapat dipastikan lokasi tapak untuk Alaf21.

Saya bertanya lagi kalau2 ada lagi jualan2 yang sebegini akan diadakan dimasa2 akan datang. Jawabnya, " tak tahu lagi, mungkin lepas2 pesta buku ke? Siapa tahu.. kita tanya boss.. "


( Rosha bersama Norzalina Nordin )

Staff2 disitu juga ramah dan serba membantu. Walau pun terpaksa bekerja lebih masa ( kebiasannya, hari sabtu adalah hari cuti), namun mereka nampak ceria.

Tahniah dan syabas kami ucapkan pada Alaf21 kerana telah memberikan kesempatan untuk peminat2 novel sekelian untuk datang dan membeli belah disana. Walau pun jauh dimata, tapi dengan promosi dan iklan yang dijalankan secara meluas, hasilnya sangat2 memuaskan. Peminat2 pun suka hati, dapat borong buku banyak2 dengan harga yang sangat murah.

Semoga peminat2 Alaf21 semua akan dapat datang lagi kesana dilain masa.


mersik

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati