Meen Zulaikha mengambil masa yang agak lama sebelum novelnya “ Kasih yang suci “ berada dipasaran. Ternyata produk sulungnya itu tidak menghampakan dan khabar2nya sudah memasuki cetakan yang kedua. Tahniah buatnya.


Beliau yang hadir disepanjang pesta buku beberapa minggu lalu sentiasa ceria dan ramah dalam melayan para peminat yang mengemari novel beliau itu. Banyak juga komen dan ulasan yang diterima, Alhamdulilah kebanyakannya adalah postif. Ada juga yang tak sabar2 bertanya bilakah buku keduanya akan keluar. Alahaii.. Nampaknya selepas ini Meen Zulaika akan mula memerah otak untuk menggarap cerita yang lebih menyengat dari novel pertamnya.

Beliau yang berhijrah dari Johor Bahru dan kini menetap di bandar Kinrara, Puchong menghabiskan banyak masa di rumah. Kebetulan pula, kedua orang puterinya sudah pun meningkat dewasa. Yang sulung, Nana... sedang belajar manakala yang bongsu, Fira... masih lagi bersekolah dan seringkali dilihat menemani si ibu di pesta buku ini.

Bila dah banyak masa, tentu akan lebih ditumpukan kepada menulis. Kadang2 ada penulis yang memerlukan waktu yang tenang tanpa gangguan apa-apa. Dari situasi itu barulah lahir idea2 yang luarbiasa sambil menjiwai watak2 yang sedang digambarkan.

Berbual-bual bersama penulis ini memang menyeronokkan. Walau pun nampak serius tapi kalau dah kenal, memang boleh juga dibawa bergurau. Bila ditanya kalau-kalau dia hendak menulis cerita2 berbentuk fantasi , dia pantas mengeleng-geleng kepala. Memang dia tak berapa mahir nak menulis cerita2 yang sebegitu. Tak mengapa lah Meen, cerita yang ada tu pun dah boleh membuai rasa pembaca, sehingga menusuk2 jiwa.

Semoga Meen Zulaika akan terus berusaha dan manalah tahu dalam beberapa tahun lagi, namanya akan menyerlah sebaris dengan nama2 besar dibidang penulisan tanah air.


Novelis Zara Juita juga tak kurang peramahnya. Bila berborak macam2 yang ditanya, seolah-olah saya pula yang diinterview. Walau pun dia baru menghasilkan novel “ Erti Rindu ini “ bersama Alaf21, namun bidang penulisan bukanlah sesuatu yang baru baginya. Sebelum2 ini beliau pernah juga menulis untuk Dewan Bahasa. Cuma untuk novel, ceritanya agak bebas dan perlu banyak berimiginasi. Kalau menulis untuk penerbitan lain, khususnya kerajaan… tentulah kena betul-betul sedikit.

Dan selain dari bidang penulisan, beliau juga sibuk dengan urusan lain seperti study, business dan juga rumahtangga. Wow.. tak sangka penulis kita nih aktif sungguh. Dan lagi beliau juga rajin dengan kerja2 sukarela seperti menjadi voluntary service di Pusat Kaunseling bersama NGO (All Women’s action Society- AWAM) yang mengendalikan kes-kes isteri didera. Beliau juga memiliki Syarikat sendiri yang ditubuhkan bersama seorang lagi rakan kongsi iaitu FaiZa Duo Marketing

Hmm... Menarik sungguh cerita Zara Juita nih. Dalam pada sibuk2 tu, beliau tetap juga luangkan masa untuk menghadiri pesta buku. Selain berjumpa rakan2 penulis, tentunya sekali hendak bertemu peminat untuk beramah mesra selain mendapatkan pandangan mengenai novelnya.

Akhir sekali, kami harapkan Zara Juita akan success selalu dengan apa juga bidang yang diceburi. Dan tak lupa agar terus menghasilkan novel2 dimasa-masa akan datang

mersik

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati