Berbanding dengan Pelabuhan Kasih, kali ini Lily Suriani tampil membawa kita ke realiti kehidupan di mana hero yang cuba diketengahkan dalam novelnya berikut adalah seorang yang gemuk walaupun adalalah romantik dan berada.

Jarang sekali kita melihat penulis-penulis mahu menciptakan watak hero seorang yang gemuk sebegini. Lily Suriani harus dipuji kerana sanggup mengambil risiko dengan terciptanya watak Firas suami kepada Ardini. Bukan sahaja gemuk, malah berperangai jahat dimana kononnya telah diguna-gunakan oleh seorang perempuan yang berniat ingin mengikis hartanya.

.

Penulis cuba menyedarkan kita bahawa rupa yang hodoh itu tidak bererti dia tidak berhak dicintai dan tidak berhak untuk bercinta. Akhirnya cinta jugalah yang menyatukan Firas dengan Ardini walaupun terpaksa menempuhi rintangan yang mendatang, Tentangan keluarga yang pada mulanya tidak merestui perhubungan mereka merupakan tamparan yang hebat untuk Ardini. Sifat penyayang dan romantik Firas telah berjaya mengamburi segala-galanya. Benarlah kata pepatah, cinta itu buta.

Setelah hidup berumahtangga, kemanisan itu semakin hilang gara-gara seorang perempuan yang berniat ingin merampas kekayaan dan membalas dendam terhadap semua lelaki. Ardini, isteri yang sabar dan baik. Betapa mulianya dia apabila telah mengizinkan Firas menikahi perempuan itu supaya keduanya tidak terlibat ke kancah maksiat. Walaupun hati perempuannya terluka, namun demi maruah keluarga dan suami, Ardini berkorban segalanya. Dalam hati, tak siapa yang tahu apa yang dirasainya. Kesedihannya itu tidak dikongsi dengan sesiapapun bahkan abang angkatnya yang turut berasa bersalah kerana tidak dapat membuatkan adiknya bahagia.

Firas banyak berubah laku. Dari penyayang ada masanya bertukar menjadi ganas. Memukul, menampar dan menyepak Ardini sesuka hati ketika perasaaannya menjadi berkecamuk. Tuhan itu maha Adil. Berkat doa kesabaran Ardini, segalanya berubah. Firas telah berubah dan menyedari kesilapan dirinya. dalam tempoh berjauhan itu, Firas mengenal erti kasih sayang, kesetiaan dan cinta Ardini yang begitu mendalam terhadap dirinya.

Lily Suriani berjaya membuatkan pembaca ketawa dan menagis dalam menhayati watak rekaan novelnya ini. Inilah kehidupan sebenar realiti di luar sana, seorang isteri wanita dan ibu di luar sana. Seringkali kita mendengar wanita yang terdera, didera oleh suami dan lelaki. Harus diingat, Ardini walaupun seorang perempuan yang manja, lemah lembut tetapi sebenarnya dia adalah seorang yang cekal dan tabah. Berani dalam setiap keputusan yang dibuat. Wahai wanita, inilah yang kita mahukan. Teruskan perjuanganmu. Berdoa dan berusahalah kepada Yang Maha Esa.

Pengajaran yang dapat saya ulaskan, jangan kita menilai seseorang dari luaran sahaja. Jangan kita mudah terpengaruh dan terlalu bebas dengan bukan muhrim kita kerana banyak anasir-anasir jahat syaitan yang dapat merasuk akal minda kita yang sentiasa mahu melihat manusia sesat fikiran.


Atas nama cinta adalah satu penghargaan buat isteri-isteri di luar sana. Kesabaran amat penting dalam mengeratkan perhubungan berkekalan.

- rosha.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati